بسم الله الرحمن الرحیم

متن زیر قسمتی از مصاحبه ی امام موسی صدر با روزنامه ی بیروتی الجریده می باشد که بمناسبت آتش گرفتن مسجد الاقصی انجام شده است:
…در حقیقت، ابعاد این عملْ بسیار گسترده است و مى ‏توان آن را تجاوزى به مردم و مؤسّسات الهى و تجاوزى به زمین و آسمان تلقّى کرد.
این عمل، همچنین، تجاوزى به زمان حاضر و زمان گذشته به حساب مى‏ آید و ناشى از افراط در نژادپرستى زشتى است که هیچ گونه حدّ و مرزى پیش روى خود نمى ‏شناسد و حتى به پاک‏ترین مقدّسات دیگران هم اعتنایى نمى ‏کند. مسجد الاقصى خود در نگاه مسلمانان حکایت از رمزى بزرگ دارد. چرا که اسلام در مکه متولد شد و «اسراء» یعنى انتقال پیامبرص به قدس تعبیرى کنایى از گسترش و انتشار اسلام به شمار مى ‏رود. چشم‏پوشى از این کنایه به معناى ایستایىِ اسلام در یک منطقه معین و شبیه به نابودى خانه کعبه است. نابودى کعبه به معناى مرگ اسلام است و همچنین نابودى مسجد الاقصى نشانى است که معنایش مرگِ انتشار و گسترش اسلام است.
علّت این حادثه جنایت‏کارانه، بدون تردید، یهودى ‏گرایى است و یهودى ‏گرایى یعنى تبدیل قدس به یک شهر یهودى. در اینجاست که ما مى‏ گوییم این خطر بزرگ تنها به شعایر و مؤسّسات اسلامى اختصاص ندارد، بلکه مؤسّسات مسیحى را هم دستخوش تهدید کرده است. چرا که یهودى ‏گرى، یعنى نابود کردن مؤسّسات مسیحى و اسلامى به یکسان.

خلاصه سخن آنکه این مؤسّسات و نیز همین مسجد الاقصى اکنون در معرض خطر قرار گرفته ‏اند و نیت اینان یهودى کردن همه چیز است و علّت آن هم روشن است.
از این رو ما مى‏ توانیم با صراحت تمام و با آرامش اعصاب بگوییم که عربِ امروز، که همچون امتى است، در معرض امتحان قرار گرفته است. بنابراین، اگر این جنایت با عکس‏ العملِ متناسب با آن روبرو نشود، من اعتقاد دارم که این خود دلیلى خواهد بود بر آنکه ما به وجود ایمان و کیانِ امتى که نام او عرب است تردید داریم.
…خطر به نهایت خود رسیده و امکان ندارد از این بیشتر شود، لذا تکلیف آن است که همه مؤمنان و همه نیروها، از تمام امت عرب، براى خدمت به این مؤسّسات و محافظت از آنها کمر همت ببندند…