بسم الله الرحمن الرحیم

 

حل قضیه امام صدر توسط حزب الله یا لاهه

مدت‌ها انتظار کشیدیم تا وزیری در دولت پیدا شود که بر ضرورت ارجاع پرونده امام موسی صدر به دادگاه لاهه تاکید کند. منطق می‌گوید که ما هنوز می‌توانیم منتظر بازگشت سالم امام باشیم.
این آرمان سیاسی و انسانی که تمامی لبنانی‌ها و به خصوص مسلمانان شیعه را به خود مشغول کرده بیش از این نباید به شکلی ادامه یابد که ظرف سی سال گذشته ادامه داشته و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. حتی اگر اتفاقی در گذشته در راستای پیگیری این پرونده رخ داده باشد، دلایلی که باعث مخفی ماندن آن شده موضوع را در حکم فراموش شده قرار داده است.
آنچه که ابراهیم شمس‌الدین وزیر مشاور دولت در جلسه کابینه مطرح کرد جای تشکر دارد که البته چیزی غیر از عمل به تبلیغات وی نبود. گفته می‌شود که وی قصد دارد از بیروت خود را نامزد انتخابات پارلمانی کند و موضوع امام صدر را در اولویت فعالیت‌های انتخاباتی خود قرار داده است.


شمس‌الدین از طرف ولید جنبلاط و سعد حریری حمایت می‌شود تا به عنوان یک شیعه میانه‌رو در مواجهه با امل و حزب الله تقرار گیرد چرا که این دو رهبر درزی و سنی از مواجهه با مقاومت و امتدادهای سیاسی و مردمی آن دچار ناامیدی شده‌اند. آنها اکنون متوسل به تبلیغ برای «گروه شیعیان عربی» در مواجهه با «شیعیان وابسته به ایران» شده‌اند و این دقیقا حرفی است که سعد حریری در برابر بسیاری از دیدارکنندگان با خود در مورد هدفش از سفر به عراق زد.
نادیده گرفتن پرونده امام صدر و تبدیل آن به گذرگاهی برای عبور دادن سیاست‌های نابخردانه دیگر بیش از این جایز نیست تا برخی از افراد نالایق بتوانند با تکیه بر آرمان امام به پست و مقام برسند.
امام صدر کسی بود که راه مقاومت را آغاز کرده و اولین مقاومی بود که لبنانی‌ها و شخص سید حسن نصرالله به چشم دیدند. سید نصرالله اکنون خود را مشغول اجرای شعارها و آرمان امام از قبیل «اسراییل شر مطلق است» و «تعامل با اسراییل حرام است» کرده است، در حالیکه دیگران هر سال یک بار تنها یادی از امام و نام او به میان آوردند.
بهتر بود کسانی که قصد داشتند پرونده امام صدر را به دادگاه لاهه ارجاع دهند سال‌ها قبل این کار را می‌کردند که لیبی هنوز از سوی جامعه جهانی در محاصره بوده و به این دلیل ضعیف و بی‌تحرک بود. در آن سال‌ها لیبی پیش از هر مراسمی برای امام صدر تماس‌های فشرده‌ای را با لبنان و شخصیت‌های آن می‌گرفت تا بتواند خود را از بار منفی این مراسم نجات دهد.
چندی قبل دادگاه لاهه درهای خود را برای محاکمه ردوان کارادزیچ رهبر صرب باز کرد در حالیکه موضوع ترور رفیق حریری بر روی طاقچه خاک می‌خورد و این در حالیست که موضوع حریری تبدیل به موضوعی خاص با دادگاهی ویژه شده و روند بازجویی‌ها و تحقیقات نشان می‌داد اشخاصی در این پرونده دخیل هستند که محاکمه آنها غیرممکن است.
پس چگونه است که دولت لبنان پس از این همه سال و با توجه به تمامی تحقیقات به عمل آمده نمی‌تواند پرونده مشابهی برای امام صدر در دادگاه لاهه باز کند؟! مگر این باور کنیم این پرونده قرار است به شکل نهایی کنار گذاشته شده و به تاریخ بپیوندد.
آنچه که دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود در روز آزادی اسرا بر زبان آورد می‌تواند نقطه شروعی برای حل پرونده‌ای باشد که تاکنون هرگز به فراموشی مطلق سپرده نشده بود. کسانی که سید حسن نصرالله را می‌شناسند می‌دانند که وی پیام‌های زیادی از لیبی از طریق شخصیت‌های لبنانی و غیرلبنانی مبنی بر کنار نهادن پرونده امام شنیده ولی هر بار با نادیده گرفتن منافع منطقه‌ای و بین‌المللی که احیانا موضعگیری‌هایی ساده و مسالمت‌جویانه می‌طلبند رفتار کرده است.
شاید نصرالله تنها کسی باشد که بتواند این پرونده را برای همیشه حل و فصل کند چرا که پرونده امام صدر در صورت باز ماندن دارای پیامدهایی است و در صورت حل شدن انرژی تازه‌ای در راستای مردمی و سیاسی ایجاد می‌کند.

--------
لبنان-محمد شمس‌الدین ـ البلد